tirsdag 9. februar 2016

Gran Canaria og SK Rye terreng elite

Kanskje litt sent og si godt nytt år, men vi er såvidt fortsatt i januar (hverfall da jeg startet dette innlegget), så jeg velger å benytte anledningen. Jeg vil også benytte anledningen til presentere min nye klubb.

Som de fleste kanskje har fått med seg har jeg byttet sykkelklubb til SK Rye. Etter jeg flyttet fra Lillehammer og Team Lillehammer UCI skulle slutte å være UCI-lag (noe som betyr at jeg måtte ha byttet klubb for å være endel av laget), fant jeg ut at det mest optimale for meg var å bytte til SK Rye. Om jeg skulle fortsatt på Lillehammer-laget, hadde jeg ikke kunne vært en del av miljøet på samme måte som det jeg har muligheten til med Oslo-klubben Rye nå.
Hele perioden jeg bodde på Lillehammer var jeg fortsatt medlem i Romeriksåsen SK som er klubben det hele startet i, og som jeg har syklet for i 10 år, selv om jeg syklet på Merida-teamet første året og Team Lillehammer UCI andre året på NTG. Det var med litt tungt hjerte at jeg byttet klubb, men det var tid for å prøve noe nytt, og komme meg litt lenger ut. Jeg har hatt 10 supre år i Romeriksåsen og må takke alle trenere og klubbkamerater fra denne perioden. En spesiell stor takk til Ivar Minken som var der fra starten av og lærte meg grunnleggende teknikk og fikk meg til å prøve "utfordrende elementer" gang på gang. Mange yngre gutter i klubben er på vei opp om dagen, og jeg håper rekrutteringen fortsetter og at flere yngre jenter også finner veien til Lysdammen når treningene starter opp igjen til våren når snøen går.
Foto: Anders Løvstad ( RB 2009) Hvis du skulle se etter meg, to hint #musefletter #høyreibildet

Jeg vil også takke trenerne jeg hadde på NTG-Lillehammer, Lars Stensløkken, Bjørn Ballangrud og Arne Gunnar Ensrud. Jeg har lært masse de to årene jeg har gått der, og vet nå i mye større grad hvordan det er å leve som en toppidrettsutøver og hva som faktisk må til.

Foto: Raymond Poosz
Hovedgrunnene til at det endte på Rye, var fordi jeg visste at klubben har et godt miljø og at det er flere utøvere på min alder der. I tillegg får jeg Ove Sollie som trener med på kjøpet, og både god sportslig og økonomisk støtte. Jeg er med på elitesatsningslaget SK Rye Terreng Elite sammen med Elisabeth Sveum, Sylvi Sommer, Jens Bergmann og Torjus Bern Hansen. Det er skikkelig kult å være så mange jenter, og for litt over to uker siden kom vi hjem fra tidenes samling. Vi var så heldige å få dekket mesteparten av turen av Rye, noe som betyr utrolig mye når man jobber minimalt og har tilsvarende minimal inntekt.


Sammen med Sylvi, Elisabeth og Anna fra Asker, tok jeg turen til Spania og alle syklisters øyparadis, Gran Canaria. Anna har jeg kjent i mange år, mens Elisabeth og Sylvi har jeg blitt litt bedre kjent med de siste to årene, men bare gjennom korte samtaler i forbindelse med ritt. Allikevel har jeg lenge visst hvem de har vært, og spoler vi noen år tilbake var de begge på toppen i rundbanesykling i Norge, og på vei til å etablere seg internasjonalt. Elisabeth har blant annet vunnet world cup ritt i U23, og var blant de beste U23 jentene i verden i 2011. Målet er å bygge hverandre opp, og få jentenivået i Norge opp igjen, og helst høyere enn noen gang! Jeg tror vi alle har noe å lære av hverandre, og jeg gleder meg til å høre mer om de andres erfaringer med sporten.



Vi tilbragte 10 dager på øya som var akkurat passe lenge til å ikke gå lei av hverandre. Leiligheten vi bodde i lå i San Agustin, noen kilometer øst for Maspalomas. Jeg var ansvarlig for booking av leiligheten, og  jeg skal innrømme at jeg følte meg fryktelig selvstendig der jeg lette rundt på airbnb.no, og til slutt fant den billigste og beste kåken til oss. Til tross for noen harde senger på det ene soverommet som visst nok førte til fravær av blodtilførsel på den siden man lå på, og en hovedvei som nesten streifet hodeputa til Anna og Sylvi den første natten, slik at de måtte sove på sovesofa i stua resten av oppholdet, vil jeg si at det var helt supert å bo der.Vi hadde så klart trukket om hvem som skulle sove hvor, og jeg tilbød meg å bytte sengeplass halvveis, men jeg misstenker at Anna og Sylvi egentlig trivdes aldeles bra i stua. Oppvasken for hånd tok vi på skift, og vi byttet på hvem som dusjet til sist og dermed i forfriskende kaldt vann. Treningen gikk i rolige langturer i fjellene, i tillegg til at vi fikk kjørt 3 kvalitets-hardøkter. To terskeløkter og en 30/15 økt. Skikkelig kult å kjøre intervaller med de andre jentene, og vi fikk pushet hverandre godt!


Fascinert over hvor utrolig fin denne øya er! 


Vi fikk bare syklet en stitur der nede til tross for at vi alle hadde med terrengsykkel, men det gjorde ikke så mye da veiene i seg var nye og spennende. Hvert fall for meg som aldri hadde vært der før. Ellers hadde vi noen basisøkter, litt alternativ maksstyrke, og vi fikk testet ut stranda på hviledagen. Hadde en skikkelig bra samling og jeg gleder meg til flere turer med den gjengen her. Lar bildene snakke for seg:

Sylvi tok en restøkt på stranda og bygde disse sandslottene







Torjus var med som guide og peacemaker på noen av øktene


Her med lederen i Rye, Gunnar Gulliksen som får kudos for å ta seg best ut på bildet. Jeg må poengtere at jeg ikke er fem toner blekere enn de andre, men hvis du ser nøye etter så står jeg 15 cm foran de andre og fanger opp alt sollyset!





Villeste desserten noen gang på Grand Italia i Meloneras, anbefales på det sterkeste om du liker pannekaker, is og nutella!! 



Der ja
Her er en oppsummering i video for deg som ikke har fått med seg den!


Vil også i samme slengen takke alle som støttet meg i 2015, og sponsorene gjennom Team Lillehammer terreng elite, samt Outdoorsport med Qloom, og aller mest mamma og pappa!



xoxo
Marit

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar