torsdag 24. mars 2016

Påskesamling i Slettestrand dag 1 og 2

Hallo og god påske!


Jeg startet påsken min i Slettestrand med Rye. Vi tok båten fredag ettermiddag og kom frem sent fredag kveld. På søndagen sto Påskeløbet for tur, så vi startet samlingen med å kjøre gjennom løypa på lørdagen. Sist jeg var her i februar fikk jeg aldri kjørt hele runden da jeg ble syk tidlig i samlingen, så det var gøy å endelig få gjort det. Det var kommet endel nye partier siden jeg var der sist for 2 år siden. Etterpå ble det litt rulling på asfalt, og så en god lunsj før økt nr. 2. 




Andre økta var en teknikkøkt hvor vi startet med å kjøre ned en superbratt bakke. Jeg skal innrømme at jeg aldri hadde kommet på å kjøre ned der om jeg hadde vært der alene, men når 15 åringene tok det lett som en plett, var det bare å kaste seg utfor. 

Brattere IRL


Etter vi alle hadde blitt litt varmere i trøya, gikk vi gjennom et par partier i løypa som kunne kjøres på flere forskjellige måter. Blant annet et parti der jeg hadde bestemt meg for å kjøre høyresiden, da jeg synes venstre var litt skummel, og jeg ikke hadde hatt noe særlig kontroll der tidligere da vi var der i februar. Etter noen gode tips og råd turte jeg allikevel å kjøre venstresiden, som var et mye raskere spor. Fikk det ganske bra til etterhvert, og det var greit å få en pekepinn på at man må tørre å utfordre seg selv litt og ikke bare slå seg til ro med det som er tryggest og lettest. Vi vil jo ikke bli nest-best ;)


På kvelden spiste vi en bedre middag, med is og masse guff (dansk istopping) til dessert, også hentet vi startbrikker til søndagens ritt.

Påskeløbet vil jeg si er et koselig og annerledes ritt. Starten går på stranden, og alle klasser starter samtidig. Jeg er inne i en tøff treningsperiode, og da passet det perfekt med et ritt som Påskeløbet som ikke er så seriøst. Det morsomme var at ca. 70% av startfeltet som pleier å stå på start i Norges cup, var på starten i Slettestrand. Jeg håpet på en pallplass, men fokus var på å få flyt i terrenget, og få en god økt. 

Foto: Feriecenter Slettestrand
Foto: Feriecenter Slettestrand
Sylvi og Anna G <3
No words needed
Med engang starten gikk, mistet man kontroll på alle de andre rytterne. Vi var omtrent 200 ryttere tilsammen. Det var ca. 400 meter med sykling i løs sand på stranden først. Kjempetungt, men jeg kom meg overraskende fort frem, og var første jente ut av stranden (har jeg funnet ut i ettertid). Tok ikke lang tid før Elisabeth smatt forbi, og 2 minutter etter vi hadde kommet oss inn på sti, kom det også to nye jenter forbi meg. Vi kjørte i en lang rekke i løypa, men en god blanding av 15 år gamle gutter, raske menn i 20-årene (kunne forøvrig ikke se disse lenger), jenter og damer og kvinner fra 14-50, og menn i 40-årene. 


Albin gjør som Moses, viser vei. ...Mens Andreas lusker i buskene


Jeg fikk kontakt med Albin (15 år gammel gutt), og ble liggende bak han en stund, mens jeg kunne se Elisabeth (jente 27) 3-4 plasser foran meg. Det gikk ganske fort, og sett bort fra noen småstopp i et par litt kinkige kneiker, fløyt rekka ganske bra, Etter 20 minutter hadde det blitt litt mer spredning, og jeg hang fortsatt på Albin og et bare menn i 40-årene. Snudde meg et lite sekund og fikk øye på superraske Thea (16), som ga meg et lite ekstra gir. Fikk en liten luke til Albin, og Thea (trodde jeg), men da jeg igjen måtte snu meg for å se hvordan det sto til bak der, lå Thea rett på hjul. Holdt hun vel bak meg i et par minutter til, og så smatt hun forbi. Hang på en liten stund, men hun fikk til slutt en god luke. Til gjengjeld fikk jeg en fight med en av disse mennene i 40-åra. Uansett hvor fort jeg følte det gikk, så hang han på. Mot slutten slet han litt teknisk i de partiene jeg hadde øvd på dagen før, så jeg fikk en liten luke. Men syra hadde tatt et ganske godt tak i bena mine, og i en av de siste motbakkene, klikket jeg ut av pedalen og ble nødt til å rett å slett gå/løpe opp. Hadde ikke sjans til å ta han igjen etter det, og da var det bare 1 km igjen til mål. Ble nr.4 i mål, noe jeg ikke får helt til å gå opp da jeg var sikker på at det var to damer som passerte meg helt i starten. Hun kan ha fått teknisk, eller det kan ha vært en mann med langt hår. Uansett ble det dansk seier, 2.plass til Elisabeth, og 3.plass til Thea som er første års junior. Jeg var 1.15 min bak Thea i mål, og 2.21 min bak Elisabeth, så da har jeg litt å jobbe med de siste ukene frem til sesongstart. 22 fullførte i klassen "Damer", så det var jo et ganske bra startfelt! Resultater her.

Foto:Andreas Baardseth


Andre økta ble en liten løpetur med hele Rye-gjengen i tillegg til Anna G og Fredrik fra henholdsvis Asker og Bærum, etterfulgt av litt basis.

Fortsettelse føler....

xoxo

Marit



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar